Organizarea si desasurarea activitatii de turism in Romania
Vizualizari: 9449
Postat de romaniaturistica
Judet: Nespecificat
Localitate: Nespecificat
Rating (0 voturi):
Rating personal: (nu sunteți logat)
Data adaugarii: 01.01.2012
Vizualizari: 9449
Postat de romaniaturistica
Judet: Nespecificat
Localitate: Nespecificat
Rating (0 voturi):
Rating personal: (nu sunteți logat)
Data adaugarii: 01.01.2012
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, precum şi al art. 1 pct. 14 lit. b) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, Guvernul României emite urm ă toarea ordonanţă :
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Turismul reprezintă un domeniu prioritar al economiei naţionale.
(2) Organizarea, coordonarea şi dezvoltarea turismului se realizează în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează :
a) turismul - ramură a economiei naţionale, cu funcţii complexe, ce reuneşte un ansamblu de bunuri şi servicii oferite spre consum persoanelor care călătoresc în afara mediului lor obişnuit pe o perioadă mai mică de un an şi al c ăror motiv principal este altul decât exercitarea unei activităţi remunerate în interiorul locului vizitat;
b) resurse turistice - componente ale mediului natural şi antropic, care, prin calităţile şi specificul lor, sunt recunoscute, înscrise şi valorificate prin turism, în măsura în care nu sunt supuse unui regim de protecţie integrală .
Resursele turistice pot fi:
- naturale: elemente geomorfologice, de climă , de flor ă şi de faună , peisaje, zăcăminte de substanţe minerale şi
alţi factori;
- antropice: monumente arheologice, situri arheologice, monumente, ansambluri şi rezervaţii de arhitectură , monumente şi ansambluri memoriale, monumente tehnice şi de art ă , muzee, elemente de folclor şi art ă populară etc.;
c) patrimoniu turistic - resursele turistice şi structurile realizate în scopul valorificării lor prin activităţi de turism;
d) structură de primire turistic ă - orice construcţie şi amenajare destinată , prin proiectare şi execuţie, cazării
turiştilor, servirii mesei pentru turişti, agrementului, transportului special destinat turiştilor, tratamentului balnear
pentru turişti, împreună cu serviciile aferente.
Structurile de primire turistică includ:
- structuri de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică : hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, cabane, bungalouri, sate de vacanţă , campinguri, camere de închiriat în locuinţe familiale, nave fluviale şi maritime, pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice şi alte unităţi cu funcţiuni de cazare turistică;
- structuri de primire turistică cu funcţiuni de alimentaţie publică : unităţi de alimentaţie din incinta structurilor de
primire cu funcţiuni de cazare, unităţi de alimentaţie publică situate în staţiuni turistice, precum şi cele administrate
de societ ăţi comerciale de turism, indiferent de amplasament (restaurante, baruri, unităţi tip fast-food, cofetării, patiserii etc.);
- structuri de primire turistică cu funcţiuni de agrement: cluburi, cazinouri, săli polivalente, instalaţii şi dotări specifice agrementului turistic;
- structuri de primire turistică cu funcţiuni de transport:
1. transport rutier: autocare etc.;
2. transport feroviar: trenuleţe, trenuri cu cremalier ă etc.;
3. transport fluvial şi maritim: vapoare etc.;
4. transport pe cablu: telecabine, teleschi etc.;
- structuri de primire turistic ă cu funcţiuni de tratament balnear: unităţi de prestări de servicii pentru tratament
balnear, componente integrate sau arondate complexurilor de turism balnear.
Complexuri de turism balnear: clădiri care includ în acelaşi edificiu sau în edificii legate fizic sau funcţional structuri turistice de primire turistică (de cazare, de alimentaţie şi de tratament balnear, eventual de agrement);
e) zonă turistică - teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca
ofert ă, organizare şi protecţie turistic ă ;
f) zonă de recreere periurbană - areal situat în teritoriul preorăşenesc, care beneficiază de un cadru atractiv şi dispune de dotări corespunzătoare pentru petrecerea timpului liber (în special la sfârşit de săptămână);
g) obiectiv turistic - element al resursei turistice, individualizat şi introdus în circuitul turistic;
h) punct turistic - obiectiv turistic şi amenajările aferente necesare activităţii de primire turistică ;
i) localitate turistică - aşezare urbană sau rurală cu funcţii turistice dezvoltate pe baza resurselor specifice de care
dispune;
j) staţiune turistică - localitate sau parte a unei localit ăţi cu funcţii turistice specifice, în care activităţile economice
susţin exclusiv realizarea produsului turistic;
k) funcţia turistic ă - expresia calitativă şi cantitativă a resurselor turistice şi este determinată de structura, volumul
şi calităţile resurselor;
l) ofert ă turistică - totalitatea serviciilor prin care este pus în valoare patrimoniul turistic, prin utilizarea de
personal specializat;
m) produs turistic - complex de bunuri materiale şi de servicii, concentrate într-o activitate specifică şi oferite
pachet consumului turistic;
n) pachet de servicii - combinaţie prestabilită a cel puţin două din elementele următoare: cazare, alimentaţie,
transport, tratament balnear, agrement, alte servicii reprezentând o parte semnificativă din pachet, atunci când sunt
vândute sau oferite spre vânzare la un preţ global şi atunci când aceste prestaţii depăşesc 24 de ore.
CAP. 2
Patrimoniul turistic
ART. 3
Patrimoniul turistic este constituit din bunuri proprietate publică şi bunuri proprietate privată şi este valorificat şi
protejat în condiţiile legii.
ART. 4
Atestarea, evidenţierea şi monitorizarea valorificării şi protejării patrimoniului turistic se realizează de către
Ministerul Turismului.
ART. 5
(1) Evidenţierea elementelor de patrimoniu se realizează prin înscrierea în Registrul general al patrimoniului
turistic, care se înfiinţează în cadrul Ministerului Turismului.
(2) Deţinătorii de patrimoniu turistic au obligaţia de a solicita înscrierea acestuia, prezentând în acest scop documentele necesare.
ART. 6
Atestarea se realizează prin certificatul de patrimoniu turistic, care dă dreptul proprietarului sau administratorului
legal la organizarea exploatării turistice şi îl obligă la protejarea patrimoniului înscris.
ART. 7
Metodologia de înscriere, atestare şi criteriile de evidenţiere a patrimoniului turistic se elaborează de către Ministerul Turismului.
ART. 8
Patrimoniul turistic se valorific ă şi se dezvoltă numai pe baza şi în cadrul Programului anual de dezvoltare a turismului.
ART. 9
În scopul stabilirii calităţii de staţiune turistică , Ministerul Turismului elaborează norme şi criterii specifice de atestare.
ART. 10
Atestarea staţiunilor turistice se face de către Ministerul Turismului, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
ART. 11
În scopul protejării şi valorificării resurselor turistice cuprinse în unele zone şi staţiuni turistice, acestea vor fi
declarate zone protejate, conform legii.
ART. 12
Ministerul Turismului avizează documentaţiile de urbanism privind zonele şi staţiunile turistice, precum şi documentaţiile tehnice privind construcţiile din domeniul turismului.
ART. 13
Omologarea pârtiilor de schi şi a traseelor turistice se face de către Ministerul Turismului împreună cu consiliile judeţene sau, după caz, cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti pe raza cărora acestea se află, conform
metodologiei elaborate de Ministerul Turismului.
ART. 14
Utilizarea plajei litoralului Mării Negre în scop turistic se face pe baza normelor de specialitate, elaborate de către
Ministerul Turismului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
CAP. 3
Cadrul instituţional
ART. 15
Coordonarea dezvoltării turismului şi controlul activităţii de turism se realizează de către Ministerul Turismului,
ca organ central de specialitate al administraţiei publice.
ART. 16
Organizarea şi atribuţiile Ministerului Turismului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
ART. 17
În subordinea Ministerului Turismului funcţionează instituţii publice cu atribuţii în domeniile: autorizare şi control, promovare, formare şi management, cercetare pentru turism, organizate prin hotărâri ale Guvernului.
ART. 18
Pe lângă ministrul turismului funcţionează Consiliul Consultativ al Turismului, organism de consultanţă care coreleaz ă la nivel naţional Programul anual de dezvoltare a turismului cu strategiile ramurilor economice implicate în activitatea turistică .
ART. 19
Componenţa, organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Consiliului Consultativ al Turismului sunt stabilite prin statut, aprobat de ministrul turismului.
ART. 20
Consiliile judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii în domeniul
turismului:
- inventarierea principalelor resurse turistice;
- administrarea registrelor locale ale patrimoniului turistic;
- elaborarea de propuneri de dezvoltare a turismului, care stau la baza Programului anual de dezvoltare a turismului;
- participarea la omologarea traseelor turistice şi a pârtiilor de schi;
- contribuirea la creşterea calităţii produselor turistice;
- urmărirea activităţii turistice, în aşa fel încât agenţii economici cu activitate în domeniul turismului să aibă acces la resursele turistice, cu respectarea normelor de punere în valoare şi protecţie a acestora.
ART. 21
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 20 consiliile judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot crea servicii de specialitate, potrivit legii.
CAP. 4
Organizarea activităţii de turism
ART. 22
Ministerul Turismului elaborează Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung, precum şi Programul anual de dezvoltare a turismului, care vor fi aprobate de Guvern.
ART. 23
Acţiunile cu caracter turistic, iniţiate la nivel teritorial de către autorităţile administraţiei publice locale, trebuie să
se înscrie în Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung şi s ă respecte reglementările specifice pentru toate formele de turism practicate în România.
ART. 24
Agenţii economici din turism sunt obligaţi s ă folosească pentru servicii care presupun răspunderi privind protecţia turistului numai personal specializat, potrivit normelor elaborate de Ministerul Turismului.
ART. 25
Profesiunile specifice activităţilor de turism sunt cele cuprinse în clasificarea ocupaţiilor din România şi, respectiv, în nomenclatorul de calificare pentru meseriile şi funcţiile din activit ăţile hoteliere şi de turism din România.
ART. 26
Pregătirea profesională din domeniul activităţilor de turism va fi făcută de unităţle de învăţământ private sau de
stat, autorizate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Turismului.
ART. 27
(1) Persoana fizică care asigură conducerea operativă a unei agenţii de turism sau a unei structuri de primire turistic ă trebuie să deţin ă brevet de turism, prin care i se atestă capacitatea profesională .
(2) Capacitatea unei agenţii de turism de a efectua servicii de calitate şi în condiţii de siguranţă pentru turişti se atestă prin licenţa de turism.
(3) Condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Turismului.
ART. 28
În scopul protecţiei turiştilor, oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice, precum şi crearea de produse turistice pe teritoriul României pot fi realizate numai de către agenţii economici din turism autorizaţi de Ministerul Turismului, posesori de licenţe în turism sau de certificat de clasificare, după caz.
ART. 29
Agenţii economici cu activitate de turism au următoarele drepturi:
a) să presteze şi să comercializeze servicii turistice, în condiţiile legii;
b) să primească asisteă de specialitate şi informaţii generale privind strategia şi programele de dezvoltare a
turismului din partea Ministerului Turismului şi a instituţiilor din subordinea sa;
c) să fie incluşi, la cerere, în programele de pregătire profesională iniţiate de Ministerul Turismului;
d) să participe la acţiunile de promovare, naţionale şi internaţionale, şi să fie incluşi în cataloage, ghiduri şi alte mijloace de lansare a ofertei naţionale de servicii turistice;
e) să beneficieze de facilităţi acordate de stat şi de alte organisme şi organizaţii, conform prevederilor legale, în scopul stimulării activităţii de turism;
f) să obţin ă certificatul de clasificare pentru fiecare unitate proprie în care prestează servicii turistice, corespunzător criteriilor îndeplinite de unitatea respectivă ;
g) să obţină reclasificarea unităţilor proprii, ca urmare a îmbunătăţirilor aduse nivelului de dotare şi calităţii serviciilor.
ART. 30
Agenţii economici din turism au următoarele obligaţii:
a) să realizeze servicii turistice la nivelul şi în limitele prevederilor licenţei de turism, prin care au fost stabiliţi ca prestatori sau comercializatori de servicii turistice, şi s ă constituie integral garanţia financiară prevăzută de dispoziţiile legale în vigoare;
b) să presteze serviciile turistice la nivelul categoriei unităţii respective, potrivit certificatului de clasificare;
c) să funcţioneze numai cu structuri de primire turistică clasificate;
d) s ă funcţioneze cu personal brevetat, în conformitate cu reglementările şi normele de specialitate ale Ministerului Turismului;
e) s ă afişeze, într-o formă vizibilă şi clară , lista serviciilor şi tarifelor practicate;
f) s ă informeze turiştii corect şi adecvat cu privire la serviciile turistice pe care le prestează;
g) să asigure protecţia turiştilor care utilizează structurile sale de primire turistice;
h) s ă protejeze turistul care beneficiază de servicii tip excursii, pe perioada programului turistic, conform normelor pentru ghizii de turism;
i) să protejeze bunurile turiştilor împotriva deteriorării sau furtului şi să asigure despăgubirea acestora în cazul apariţiei unor prejudicii, conform legii;
j) să realizeze, potrivit prezentei ordonanţe, exploatarea patrimoniului turistic, asigurând totodată protecţia şi conservarea acestuia şi a mediului înconjurător;
k) să transmită datele statistice, conform Sistemului informaţional pentru turism şi reglementărilor Comisiei Naţionale pentru Statistică;
l) să realizeze publicitatea proprie cu obiectivitate şi respect faţă de resursele turistice, în scopul protejării calităţii produsului turistic românesc.
ART. 31
(1) Structurile de primire turistică sunt clasificate pe baza normelor elaborate de Ministerul Turismului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(2) Structurile de primire clasificate pentru activitatea de turism nu pot fi folosite pentru alte destinaţii.
Modificarea destinaţiei, parţial sau integral, se poate face numai după confirmarea operării acesteia de către organul care a eliberat certificatul de clasificare.
ART. 32
În vederea corelării, stocării şi difuzării informaţiilor privind piaţa turistică şi a evaluării activităţii turistice, va funcţiona la nivel naţional Sistemul informaţional pentru turism, care va cuprinde datele şi indicatorii stabiliţi de Ministerul Turismului şi Comisia Naţională pentru Statistică .
ART. 33
(1) Asigurarea protecţiei şi salvării turiştilor în zonele şi staţiunile turistice montane şi de litoral se face de către consiliile locale de care aparţin, prin organizarea de echipe de salvare.
(2) Organizarea echipelor şi condiţiile de desfăşurare a activit ăţilor specifice sunt prevăzute în Regulamentul de funcţionare a echipelor de salvare, elaborat de către Ministerul Turismului împreună cu Departamentul pentru Administraţie Publică Locală şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Finanţarea activităţii desfăşurate de echipele de salvare se asigură din bugetele unităţilor administraţiei locale pe teritoriul cărora îşi desfăşoară activitatea.
ART. 34
În zone, staţiuni şi pe trasee turistice camparea turiştilor este permisă numai în structuri de campare, dotate conform normelor aprobate de Ministerul Turismului, sau, în zona montană , în perimetre amenajate în acest scop.
ART. 35
(1) În domeniul turismului pot fi create asociaţii şi organizaţii fără scop lucrativ sau patrimonial, cu caracter profesional, ştiinţific, cultural, religios sau social, care au rol activ în activităţile desf ăşurate de către Ministerul Turismului.
(2) Asociaţiile şi organizaţiile prevăzute la alin. (1) pot fi autorizate de Ministerul Turismului să presteze servicii turistice pentru membrii lor, exclusiv prin mijloace proprii.
Asociaţiile şi organizaţiile prevăzute la alin. (1) dobândesc personalitate juridic , în condiţiile legii, cu avizul Ministerului Turismului.
CAP. 5
Mijloace financiare şi sprijinul statului
ART. 36
Statul sprijină activitatea de turism prin politici şi mecanisme economico-financiare şi acţiuni pentru amenajarea şi protecţia patrimoniului turistic.
ART. 37
În scopul protejării activităţii de turism şi al creării bazei de dezvoltare turistică, înstrăinarea structurilor de primire din cadrul staţiunilor turistice se poate face cu obligarea noului proprietar la menţinerea obiectului de activitate şi a funcţiunii structurii de primire turistică .
ART. 38
Zonele şi staţiunile turistice beneficiază de priorităţi pentru:
- realizarea infrastructurii generale necesare dezvoltării turismului;
- acordarea de asistenţă tehnică de specialitate de către Ministerul Turismului pentru dezvoltarea funcţiei turistice şi promovarea produsului turistic propriu;
- ameliorarea şi protecţia mediului înconjurător prin măsuri şi programe speciale, care vizează asigurarea şi încurajarea dezvoltării funcţiei turistice, elaborate de Ministerul Turismului în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu alte organisme interesate.
ART. 39
Statul sprijină şi încurajează libera iniţiativă în domeniul promovării şi dezvoltării activităţii de turism şi, îndeosebi, în stimularea şi atragerea turiştilor străini în România, precum şi în dezvoltarea activităţii staţiunilor turistice, prin:
- adoptarea unor reglementări specifice privind aplicarea asigurării sociale de sănătate în domeniul trimiterilor medicale în staţiunile turistice balneare;
- organizarea de acţiuni de promovare turistică atât pe plan intern, cât şi prin birourile de promovare turistică din străinătate;
concesionarea pe o perioadă de 49 de ani, în condiţiile legii, a unor terenuri care fac parte din domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, pentru construirea de structuri de primire turistică în zonele stabilite ca priorităţi prin Programul anual de dezvoltare a turismului.
CAP. 6
Răspunderi şi sancţiuni
ART. 40
Încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage răspunderea disciplinară , materială , civilă , contravenţională sau penală , după caz.
ART. 41
Constituie contravenţii în activitatea turistică prevăzută de prezenta ordonanţăă şi se sancţionează cu amendă între 10.000.000 lei şi 15.000.000 lei următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
a) oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice, precum şi crearea de produse turistice de către agenţi economici neautorizaţi de către Ministerul Turismului;
b) desfăşurarea activităţii turistice în structuri de primire neclasificate potrivit dispoziţiilor legale;
c) înscrierea de informaţii nereale în materialele de promovare, pe firmele structurilor turistice şi ale agenţiilor de turism;
d) refuzul nejustificat de a acorda despăgubiri turiştilor pentru daune provenind din neasigurarea integrală sau asigurarea la o calitate inferioar âă a pachetului de servicii cumpărat;
e) comercializarea serviciilor turistice de către agenţii economici care nu au constituit integral garanţia financiară care să asigure repatrierea turiştilor şi/sau rambursarea sumelor plătite de aceştia în caz de insolvabilitate sau faliment.
ART. 42
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de către organele de control ale Ministerului Turismului, ale instituţiilor subordonate, ale Ministerului Finanşelor şi de organele de poliţie.
CAP. 7
Dispoziţii finale
ART. 43
Prezenta ordonanţă intră în vigoare după 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
În termenul prevăzut la alin. (1) Ministerul Turismului va elabora norme metodologice pentru aplicarea prezentei ordonanţe, care se vor publica în Monitorul Oficial al României şi vor intra în vigoare o dată cu ordonanţa.
ART. 44
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe orice dispoziţii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Banner 728 X 90 px – 1 000 Ron/lună, ptr. contract de minim 3 luni